Ga naar de inhoud

Aankopen door gedetineerden

Home Forums Familie van gedetineerden Aankopen door gedetineerden

  • Auteur
    Berichten
  • #261
    zwaanzer
    Deelnemer

      Wat bijzonder frustrerend is, is dat er geen uniform beleid is in de verschillende gevangenissen. En als je dan weet dat een gedetineerde wel eens meer van de éne naar de andere gevangenis gezonden wordt, dan geeft dit heel wat problemen, met belangrijke financiële consequenties als gevolg.
      Wat ik bedoel: In gevangenis A mag je bijvoorbeeld een koffiezet aankopen. In gevangenis B mag je die niet gebruiken. In A mag je een ventilator kopen, in B mag je hem niet gebruiken. Gedetineerden met een langere straf hebben er financieel belang bij om een TV te kopen ipv te huren. Een gekochte TV mag in bepaalde gevangenissen niet aangesloten worden op hun netwerk.
      Sommige gevangenissen doen zelfs moeilijk om een computer die in A gekocht is, en die men in B niet graag op cel ziet.
      Maar het gaat ook om kleinere spullen, zoals toiletgerief, scheermateriaal, CD’s, enz.
      Het wordt hoog tijd dat alle gevangenissen dezelfde politiek voeren.
      Wat in A mag moet in B ook kunnen.
      Wat in A niet mag, moet in B ook niet kunnen.

      Attachments:
      #285
      simonna
      Deelnemer

        Ik beaam dat volmondig maar men moet toch oppassen wat in A mag mag niet het risico lopen afegschaft te worden omdat het in B niet mag.

        Simonna

        #286
        simonna
        Deelnemer

          Ik zou eens willen weten hoe dat zit met de schadevergoeding als gedetineerden zo lang zonder werk zijn. Als het beginnen schadevergoeding te betalen één van de voorwaarden is om vervroegde vrijstelling te bekomen hoe verloopt dat dan?

          Het is toch niet met die 0,60 cent per uur dat ze dat ooit gaan kunnen? ALS ze dan werk hebben, want dat is er niet altijd of tijdelijk toch niet.

          Simonna

          #287
          keptijn
          Deelnemer

            Het klopt dat niet iedereen kan werken in de gevangenis. En dat is wel jammer. Niet alleen om financiële redenen. Maar werk is een goede manier om de tijd sneller te doen gaan.
            En over het uurloon kan je veel zeggen. Maar ik ga daar nu geen discussie over uitlokken.
            Wat betreft de burgerlijke partijen is het inderdaad zo dat als je vervroegd wil vrijkomen je deze beter begint te betalen.
            Gelukkig moeten ze niet volledig betaald zijn. Belangrijk is dat de gedetineerde in kwestie kan aantonen dat hij inspanningen heeft geleverd om zijn slachtoffers/schade te vergoeden.
            Als je iemand kent die hier rond vragen heeft, kan je ze altijd langs sturen bij Justitieel Welzijnswerk (voor het adres: http://www.justitieelwelzijnswerk.be), de plaatselijke PSD of bij je advocaat.

            #288
            dolfijntje
            Deelnemer

              ik vind dat je gelijk hebt. Er zou zoveel mogelijk een gemeeschappelijk beleid moeten zijn

              #289
              dolfijntje
              Deelnemer

                het mag alleen de veiligheid niet in gedrang brengen. maar eenvoud in regels wekt minder frustraties in de hand en het stelt ook geenbijkomende financiële eisen, voor mensen die meestal beperkt zijn.

                #297
                keptijn
                Deelnemer

                  volledig mee akkoord dolfijntje

                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.