Ga naar de inhoud

Bezoekregeling

Home Forums Familie van gedetineerden Bezoekregeling

  • Auteur
    Berichten
  • #293
    zwaanzer
    Deelnemer

      Wat mij bijzonder stoort is dat je je als bezoeker soms weet ik het hoe lang op voorhand moet melden om zeker te zijn dat je binnen mag, en dat je in aanmerking komt om toegelaten te worden tot de bezoekruimte. Als je dan ingeschreven bent, en je mag naar de wachtkamer word je verdorie in de wachtkamer opgesloten, tot het bezoek begint. Waarom moeten wij in de wachtkamer opgesloten worden? Wij zijn het toch niet die wat mispeuterd hebben? Ik kan je zeggen dat dit een zeer onbehaaglijk gevoel geeft.

      #294
      zwaanzer
      Deelnemer

        Waar ik mij wel eens druk om maak is, wat men mag binnen brengen, en wat de gevangenis liever zelf aankoopt!
        Bijv. Een computer binnen brengen mag niet. Als de gedetineerde al een computer op cel mag hebben, moet hij die aankopen via de gevangenis.
        Hetzelfde geldt voor een play-station, een DVD-speler, maar ook voor pantoffels, sportschoenen, pyama, enz.
        Er zijn tal van gevangenissen die winst maken op de prijzen van de kantine-produkten. Wil men hier ook zijn slag slaan? Wat gebeurt er trouwens met de winst?

        #295
        keptijn
        Deelnemer

          zwaanzer schrijft:

          Waar ik mij wel eens druk om maak is, wat men mag binnen brengen, en wat de gevangenis liever zelf aankoopt!

          Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. In principe mag je niets binnen brengen. Als je van die stelling uit gaat, hoef je je niet druk te maken omdat je iets geweigerd wordt.

          Bijv. Een computer binnen brengen mag niet. Als de gedetineerde al een computer op cel mag hebben, moet hij die aankopen via de gevangenis.
          Hetzelfde geldt voor een play-station, een DVD-speler, maar ook voor pantoffels, sportschoenen, pyama, enz.

          De redenering die hier achter zit, is dat alles wat van buiten komt gevaarlijk kan zijn. Er kunnen wapens, drugs, geld, gsm’s in verstopt zitten. Om dat te vermijden wil men enkel goederen binnen laten die rechtstreeks van de leverancier komen.

          Er zijn tal van gevangenissen die winst maken op de prijzen van de kantine-produkten. Wil men hier ook zijn slag slaan? Wat gebeurt er trouwens met de winst?

          Het klopt dat de kantine-produkten duurder zijn dan in de meeste winkels uiten. De gevangenis op zich zal hier (in principe)niet rijker van worden. Het is de bedoeling dat de winsten gebruikt worden voor de sociale kas. Gedetineerden die over geen inkomen beschikken kunnen daar maandelijks een klein bedrag van krijgen. Ook optredens of filmavonden ed. kunnen van deze winst worden gefinancierd.

          #298
          poisonpassion
          Deelnemer

            Als er in een gevangenis al winst gemaakt wordt door het verkopen van bepaalde artikelen, komt dit ten goede aan deze gedetineerden die niet in de mogelijkheid zijn iets aan te kopen. Zo bestaat er het systeem van sociale kantine waar vooral gedetineerden en geïnterneerden die niet kunnen werken en waarvan de familie niet in de mogelijkheid is om geld te storten, wekelijks voor 10 euro aan kantinewaren kunnen aankopen (op kosten van de gevangenis dus).
            Daarnaast voorziet de gevangenis haar bewoners bv ook van sportkledij en sportuitrusting (voetballen, netten, volleyballen, doelen,…) zodat ze op een aangename manier sport kunnen beoefenen.
            Dit om even aan te geven dat de gevangenis naast een huis van bewaring vaak ook een sociale instelling is.
            PP.

            #299
            simonna
            Deelnemer

              Daar heb ik niets tegen en ik denk geen enkele familie van een gedetineerde

              Ik betaal graag 10 cent meer voor een koffie als daarmee gedetineerden die niemand hebben geholpen kunnen worden

              Simonna

              #300
              dolfijntje
              Deelnemer

                Er wordt inderdaad op alle mogelijke manieren geprobeerd iets binnen te smokkelen. Uiteraard worden zoals steeds andere mensen dan bedoelt getroffen door algemene maatregelen. De winst op de kantine aankopen wort voorzover ik weet gebruikt in een fonds om sociale zaken te realiseren en optredens of vertoningen te organiseren. Ik weet ook niet alles, maar hoop dat je er mee geholpen bent.

                #301
                Ine
                Deelnemer

                  Hallo,
                  Sinds januari zit een vriend van me vast, mag ik een ipod en brieven van andere vrienden meenemen wanneer ik eindelijk op bezoek kan?
                  Het is allemaal zo nieuw voor me en weet niet hoe ik hem kan bereiken, horen en hem vooral een hart onder de riem kan steken dat ik er altijd voor hem zal zijn.
                  Zucht! 🙁

                  #302
                  keptijn
                  Deelnemer

                    Dag Ine,

                    zoals je hierboven al misschien hebt kunnen lezen, mag je niets meenemen naar het bezoek.
                    Dus je vriend zal het zonder ipod moeten stellen.
                    Brieven (ook van anderen) kan je niet meenemen naar het bezoek en aan je vriend afgeven.
                    Best wat je kan doen is die brieven opsturen. Of eventueel afgeven aan de portier.

                    Je vriend zal wel blij zijn als hij hoort dat je hem blijft steunen en dat je er bent voor hem.

                    Sterkte voor jullie beiden.

                    #303
                    poisonpassion
                    Deelnemer

                      In sommige gevangenissen kan de gedetineerde aan de directie de toestemming vragen om bepaalde zaken via zijn bezoek binnen te laten brengen (oa kledij, brieven en tijdschriften).
                      PP

                      #304
                      keptijn
                      Deelnemer

                        pp heeft gelijk.
                        een Gedetineerde kan vragen aan directie om bepaalde goederen van buiten naar binnen te brengen (bvb via zijn bezoek).
                        De ene gevangenis zal ook hier weer soepeler omgaan dan de andere om toestemming te geven.
                        Maar niets weerhoud je om te proberen. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.

                        ik heb misschien te veel geantwoord vanuit de eigen specifieke context. In Brugge zal het zo goed als onmogelijk zijn om zijn ipod naar binnen te brengen.

                        #309
                        carpels
                        Deelnemer

                          in Brugge mag je niks en als je even durf buiten je boekje te gaan als je steeds metje kop tegen de muur wordt gezet dan wordt de persoon die je bezoekt gestraft
                          het is wel heel raar dat in Oudenaarde een kantineboek is van de aldi lidle en andere goedkopere winkels ,maar blijkbaar is het in de andere gevangenissen wel mogelijk en in Brugge niet.
                          zelfs in Gent kan het bezoek elke dag aankopen doen in het gevang voor hun man, vriend ,vader enz.
                          we hebben zelfs dit jaar mee 1 week paaskantine in Brugge en verleden jaar waren er dat twee.
                          dus moeten we deze week onze geliefde in 1 week tijd van wat voorraad voorzien en kunnen we het niet verspreiden op twee weken.:angry: :angry: :angry:

                          #314
                          simonna
                          Deelnemer

                            Het is waar, er zou meer éénduidigheid moeten zijn, in de reglementering, in de bezoekwijze, in de rechtspraak ook. Het niet weten en onzekerheid zijn vaker een bron van conflicten.

                            #316
                            zwaanzer
                            Deelnemer

                              Wat eveneens een bron van ergernis is voor heel wat mensen is het gebrek aan een bezoekregeling op zondag.
                              Waarom is er in tal van gevangenissen op zondag geen bezoek? Omdat dit de inzet vraagt van extra gevangenispersoneel.
                              Maar tal van falilieleden zouden nu net wel bezoek willen op zondag, omdat ze in de week moeten gaan werken.
                              Voor de gedetineerden zou het eveneens zeer welkom zijn want het weekend duurt meestal zo eindeloos lang omdat men dan bijzonder veel op cel zit en er in de gevangenis niets te beleven valt.
                              Gelukkig is er nog een misviering in de kapel ! Gelukkig maken de aalmoezeniers er geen punt van om in het weekend te werken.
                              Besluit : heel wat regelingen zijn uitsluitend afgestemd op de werkuren van het personeel.

                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.