Ga naar de inhoud

een deel detentie en een deel enkelband ?

Home Forums Familie van gedetineerden een deel detentie en een deel enkelband ?

  • Auteur
    Berichten
  • #1489
    Anoniem

      Mijn broer moest zich gaan aanmelden in de gevangenis te dendermonde voor een enkelband.
      Nu bleek dat er van een vorige straf nog 2/3 open stonden en hij in detentie moest.
      Nu komt hij uit op een straf van 3 jaar en drie maanden en komt hij niet in aanmerking voor een enkelband wat wij natuurlijk helemaal niet verwacht hadden en hij zeker niet.:(
      Nu vraag ik me af als hij nu drie maanden zit en dan onder die grens van 3 jaar komt (noodzakelijk voor een enkelband) of hij dan alsnog in aanmerking komt voor een enkelband ?
      Of is het zo ,eens in detentie , de hele straf in detentie of kan dit toch nog gedeeltelijk worden omgezet in een enkelband?

      Groetjes
      Evelien :unsure:

      #1490

      Beste Evelien,

      Eerst drie maanden zitten en dan toch nog een enkelband (ET) krijgen, zit er niet in. Aangezien hij nu nog een straf heeft staan van 3 jaar en 3 maanden, wordt deze in zijn geheel gezien. Dit betekent dat hij op dit moment niet in aanmerking zal komen voor een enkelband.

      Hij zal zijn straf moeten uitzitten, met de mogelijkheid om na 1/3e (als het gaat om een herhaling van de feiten is dit 2/3e) een voorwaardelijke invrijheidsstelling (VI) aan te vragen. Dit zou betekenen dat hij dan vrij kan komen onder voorwaarden.

      Een enkelband kan wel nog steeds aangevraagd worden, maar dit kan pas als je 6 maand voor je VI- datum zit.
      Bijvoorbeeld: de gedetineerde heeft een straf van 3 jaar en 3 maanden.
      Een VI kan aangevraagd worden na ongeveer een jaar en een maand gezeten te hebben (bij 1/3e).
      ET kan aangevraagd worden 6 maanden voor de VI-datum en dat zou dan na 7 maanden detentie eventueel mogelijk zijn.

      Sowieso bezit de gedetineerde een moederfiche waarop alle data staan. Deze data geven aan vanaf wanneer hij een bepaalde strafuitvoeringsmodaliteit kan aanvragen.

      Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om contact met me op te nemen.

      Met vriendelijke groet,

      CAW Regio Brugge – Justitieel Welzijnswerk Buitendienst
      Refugestraat 1
      8200 Sint-Andries
      050 31 01 07
      jww@cawregiobrugge.be

    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.