Ga naar de inhoud

Een oproep aan familieleden en dichte vrienden van vrouwelijke gedetineerden

Home Forums Familie van gedetineerden Een oproep aan familieleden en dichte vrienden van vrouwelijke gedetineerden

  • Auteur
    Berichten
  • #2392
    Melissa
    Deelnemer

      Hallo iedereen,

      Ik ben Melissa Sakx, een masterstudente Criminologische wetenschappen aan de Universiteit van Gent. Voor mijn masterproef voer ik een onderzoek naar hoe personen uit de directe sociale omgeving van vrouwelijke gedetineerden, detentie beleven.

      De keuze voor dit onderzoek is gekomen tijdens een lezing die ik heb bijgewoond over getuigenissen van de familieleden van gedetineerden. Deze lezing heeft me laten inzien dat dit een onbesproken, kwetsbare en vergeten groep is in onze samenleving. Na een uitgevoerde literatuurstudie merkte ik op dat er nauwelijks onderzoek gevoerd is over de directe sociale omgeving van vrouwelijke gedetineerden. Bovendien zijn de bestaande onderzoeken grotendeels specifiek gericht op de directe sociale omgeving van mannelijke gedetineerden.

      Via gesprekken met familieleden of dichte vrienden van vrouwelijke gedetineerden wil ik nagaan hoe zij de detentie van hun familielid beleven. Met als doel dieper inzicht creëren in hun belevingsproces. Daarnaast zal mijn onderzoek duiden op de aandacht die er moet zijn om deze personen een volwaardige stem te geven in dit proces.

      Ik ben me bewust van het gevoelig thema bij de doelgroep en wil benadrukken dat de anonimiteit van de persoon strikt wordt gewaarborgd bij de verwerking van de gesprekken.
      Heeft u een impact ervaren op uw leven en toekomstperspectief door de detentiesituatie van uw partner, vriendin, tante, moeder? Wilt u deelnemen aan dit onderzoek en bent u bereid om over uw belevingen en ervaringen op een discrete manier te getuigen? Contacteer me dan gerust voor verdere informatie.

      Ik dank u alvast voor uw tijd die u schenkt om deze oproep te lezen.

      Hartelijke groeten,
      Melissa
      Email: Melissa.Sakx@UGent.be

    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.