Ga naar de inhoud

Gedetineerden mogen één maal per week videochatten met familie en vrienden…

Home Forums Familie van gedetineerden Gedetineerden mogen één maal per week videochatten met familie en vrienden…

  • Auteur
    Berichten
  • #2454
    dede
    Deelnemer

      Gedetineerden mogen één maal per week videochatten met familie en vrienden
      o Siebe De Voogt – HLN.BE – 02 mei 2020
      De gedetineerden uit de Brugse gevangenis mogen vanaf maandag één maal per week videochatten met hun familie en vrienden. Dat bevestigt het Gevangeniswezen. Ook in de andere Belgische gevangenissen wordt het virtueel bezoek ingevoerd. “We zullen één laptop per honderd gedetineerden voorzien”, zegt woordvoerster Kathleen Van De Vijver.
      De coronacrisis heeft ook zo z’n gevolgen binnen de gevangenismuren. Om de kans op besmetting zo laag mogelijk te houden, is het bezoek tijdelijk opgeschort. Gedetineerden hebben hun familie en vrienden al anderhalve maand niet meer gezien en dat begint te wegen. Onder meer in de gevangenis van Brugge kreeg de directie de voorbije weken al enkele vragen van gevangenen om te mogen videochatten met het thuisfront.
      Het Gevangeniswezen bekeek de situatie en besliste recent om een systeem met videoconferentie uit te testen. “Deze week werd het systeem een eerste keer getest in de gevangenis van Mechelen”, zegt woordvoerster Kathleen Van De Vijver. “Op basis van de feedback van de verschillende gebruikers werden de voorbije dagen de laatste aanpassingen gedaan om het systeem en de bijhorende werkprocessen zo goed mogelijk op punt te stellen. Vanaf maandag moet videochatten mogelijk zijn, maar elke inrichting kan voor zichzelf bepalen wanneer alle voorbereidingen voldoende op punt staan.”
      Concreet voorziet het Gevangeniswezen één laptop per honderd gedetineerden. Het gebruik ervan wordt geregeld met een reservatiesysteem en wordt beperkt tot twintig minuten per sessie. Alle regels van het reguliere bezoek worden toegepast. Logischerwijs zal de laptop niet kunnen gemanipuleerd worden door de gedetineerden. “Enkel de toepassing voor de videoconferentie zal gebruikt kunnen worden”, stelt Van De Vijver.

      #2456

      Ik ben eens benieuwd wanneer ik mijn schatje nog eens ga zien dan via videochat. Ik ben aan mijn 11ste week bezig dat ik hem niet gezien heb en het begint zwaar door te wegen zowel voor hem als voor mij en zeker omdat moest corona hier niet geweest zijn was hij misschien al buiten.

    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.