Ga naar de inhoud

help?

  • Auteur
    Berichten
  • #291
    Mieke
    Deelnemer

      ik heb deze site gevonden via google, ik hoop dat iemand mij hier zou kunnen helpen. Een vriend van mij zit in de gevangenis, maar ik zou niet weten in welke. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik te weten kan komen in welke gevangenis hij verblijft?Ik heb gelezen op internet dat de correspondentie met gedetineerden vrij is, als ik een brief zou sturen naar mijn vriend, zonder dat ik zeker weet of hij daar zit, zou hij kunnen antwoorden indien hij daar verblijft?

      #292
      poisonpassion
      Deelnemer

        Mieke,

        Zit je vriend pas in de gevangenis of al een tijdje. Als hij in voorhechtenis zit, zit hij vermoedelijk in een arresthuis, in het arrondissent waar de (vermoedlijke) feiten gepleegd zijn. Is hij al veroordeeld kan hij in eender welke gevangenis van Vlaanderen zitten. Misschien kan je via een justitiehuis, justitieel welzijnswerk of een parket de gegevens opvragen. Je kan ook hopen dat hij andere bekenden contacteert zodat je op de hoogte komt. Als hij in voorhechtenis zit, kan hetzijn dat hij tijdelijk geen contact mag hebben met bde buitenwereld (uiteraard heeft hij altijd het recht om een advocaat te raadplegen).

        Succes en sterkte,

        PP

        #296
        keptijn
        Deelnemer

          poisonpassion heeft je al een flink stuk op de goede weg geholpen.
          Je zou dus naar alle gevangenissen kunnen bellen, of naar alle justitieel welzijnswerken. Alleen ben je niet zeker of de persoon die je aan de lijn zal krijgen een antwoord zal/kan geven. Zonder juiste identificatie en zonder toestemming van je vriend, spreken we over een schending van de privacy als men positief zou antwoorden op je vraag.
          In de praktijk gebeurt het echter vaak dat men je toch zal proberen te helpen bij je zoektocht.

          Maar zelf heb je ook een goede piste aangehaald. Tenminste als je iet in tijdsnood bent.
          Als je alle gevangenissen aanschrijft, dan zal je vriend je brief wel moeten krijgen. Indien hij op secreet is geplaatst (geen contact met de buitenwereld.) dan zal hij je brief pas na 5 dagen (= de normale duur van een secreet) ontvangen. Hij kan je dan bellen of terugschrijven om je te laten weten waar hij zit.

          Als je weet waar je vriend is opgepakt, kan je je ook tot de politie wenden. Zij kunnen ook achterhalen waar je vriend zich op dit moment bevindt.

          #305
          marc
          Deelnemer

            VVV of secreet duurt slechts 3 dagen

          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.