Ga naar de inhoud

het noorden kwijt

Home Forums Familie van gedetineerden het noorden kwijt

  • Auteur
    Berichten
  • #1756
    V-ke
    Deelnemer

      Hallo,

      Ik ben hier net nieuw, maar ben wel het noorden kwijt. Mijn vriend is opgepakt en onmiddelijk aangehouden. Hij moet een straf uitzitten van 3 jaar. Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak en ik weet niet wat gedaan. Kan iemand mij een beetje wegwijs maken hoe alles in zijn werk gaat? hoe zit het met bezoek? We wonen niet samen maar ik ben wel zijn partner. Wat zijn de dingen die ik zelf kan doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken (klinkt stom).

      #1757
      Meisje_80
      Deelnemer

        Hey

        In welke gevangenis zit je vriend? Want elke gevangenis heeft andere regels.

        Je kan hem een brief schrijven. Op de enveloppe moet je zijn naam en voornaam schrijven, alsook het adres van de gevangenis. Indien je zijn celnummer weet, kan je die er ook op vermelden.

        Groetjes

        #1758
        V-ke
        Deelnemer

          hij zit in Antwerpen. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb het zo enorm moeilijk hé!

          #1759
          Meisje_80
          Deelnemer

            Van de gevangenis in Antwerpen ken ik niks, mijn vriend zit in een andere gevangenis. Dus hierbij kan ik je spijtig genoeg niet helpen.

            Ivm het bezoek, je kan misschien het best eens naar de gevangenis bellen, daar kunnen ze je de juiste informatie geven van wat je moet meebrengen als je hem wil bezoeken, qua papieren en dergelijke. Nu je vriend moet wel eerst jou ‘als bezoeker’ aanvragen via de directie en als deze jou als bezoeker goedkeuren vanaf dan kan je hem bezoeken. Dit kan enkele dagen duren eer dat in orde is. Maar die aanvraag moet gebeuren en in orde zijn, anders kom je er niet binnen. Dat is in elke gevangenis zo!

            Je kan ook altijd contact opnemen met Maaike, zij zit ook geregeld hier op thuisfront. Zij kan je zeker helpen, ook ivm vertrouwenspersonen, waar je bij terecht kan, als je graag eens wil praten. Je kan haar gegevens vinden in eerdere topics die hier geschreven zijn. Maar het kan ook goed zijn dat zij een van deze dagen ook wel zal reageren op jouw topic.

            Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

            Groetjes

            #1760
            V-ke
            Deelnemer

              Hey bedankt!

              Ja, ik ga morgen eerste bellen om te horen hoe het juist zit. Ben vrijdag daar geweest en werd daar niet echt hartelijk ontvangen eigenlijk.

              Hoe ga jij hier eigenlijk mee om? Ik zit meer te huilen dan ik nog kan lachen enzo…

              En ze spreken van 3 jaar, maar hij en de politie zeiden dat hij al na 7 maand kan vrijkomen. Wat zijn hier de voorwaarden voor enzo…

              #1761
              Meisje_80
              Deelnemer

                Ja als hij voor de eerste keer zit, kan hij vrijkomen op 1/3 van zijn straf. Mits een aantal voorwaarden en mits goed gedrag in de gevangenis.

                Voor mij is het ook niet altijd makkelijk hoor. Ik probeer hem een aantal keren te bezoeken per week en ik hoor hem wel bijna elke dag aan de telefoon. Ik schrijf hem ook veel en dat helpt mij ook wel een beetje.
                Kan je terecht bij iemand in je omgeving waar je mee kan praten? Ik had het daar in het begin ook heel moeilijk mee om het tegen iemand te vertellen, maar uiteindelijk heb ik dan toch iemand in vertrouwen genomen en daar ben ik nu heel blij mee. En die persoon kan ik echt wel 100% vertrouwen.

                groetjes

                #1762
                V-ke
                Deelnemer

                  wat zijn die voorwaarden dan of kan ik ergens meer info vinden. Heb al zoveel gegoogeld dat ik er gek van word.

                  ja, ben nu ook bezig met een brief te schrijven. k heb hem sinds vrijdag niet meer gehoord, maar zijn geld zal op zijn vrees ik. hij is zelf ook al aan een brief bezig voor mij zei hij me vrijdag aan de telefoon.

                  ik mocht er nog niet bij, maar hoop dat dat morgen of overmorgen toch wel het geval gaat zijn hoor. En hoe krijg ik die dan te zien, achter glas of aan tafel? Mag je iemand knuffelen of kussen? Hoe gaat dat allemaal.

                  Heb ondertussen ook al contact opgenomen met een psycholoog voor mezelf. Dat zal me ook deugd doen.

                  #1763
                  Meisje_80
                  Deelnemer

                    Die voorwaarden worden opgesteld door de SURB en mensen die met zijn dossier bezig zijn, nl de PSD (psychosociale dienst) JWW (justitieel welzijns werk) en SURB (strafuitvoeringsrechtbank). Voor hij vrij mag moet hij voorkomen bij de SURB en die beslissen of hij vrij mag gaan of niet. De PSD en JWW zal hem helpen om deze voorwaarde inorde te maken, zoals het helpen zoeken naar een woning moest hij die niet hebben, helpen zoeken naar werk, …

                    Normaal krijg je hem te zien aan tafel, tenzij hij zich niet gedraagt, dan kunnen ze wel glasbezoek geven. Maar denk niet dat dat bij jou het geval gaat zijn. Je kan het altijd morgen ook eens vragen, dan weet je dat ook alweer.
                    Bij aanvang en vertek mag je hem zeker een knuffel en een kus geven. Hoe het verder te werk gaat in antwerpen, weet ik niet. Zit je in de zaal langs elkaar of moet je tegenover elkaar gaan zitten?? Dat zal je wel snel merken als je daar bent.

                    Misschien dat er in de een van de komende dagen nog wel mensen reageren die iemand in antwerpen hebben zitten, dan zullen ze je dat zeker hier wel laten weten!

                    #1764

                    Beste Vgirl79,

                    Ik zie dat Meisje_80 je toch al goed heeft kunnen informeren. Voor verdere vragen zou ik je toch aanraden om contact op te nemen met Justitieel Welzijnswerk Antwerpen. Zij geven informatie, advies en ondersteuning aan zowel gedetineerden als hun omgeving.

                    [b]http://www.cawmetropool.be/justitieel-welzijnswerk.aspx
                    [/b]
                    Bereikbaarheid
                    Elke werkdag tussen 9u en 12.30u kunnen cliënten rechtstreeks bij JWA terecht. Cliënten kunnen ook altijd een afspraak maken.

                    Contact
                    Tolstraat 21
                    2000 Antwerpen
                    T 03 238 59 33
                    F 03 248 78 60
                    jwa@cawmetropool.be

                    Aarzel zeker niet om contact met hen op te nemen.

                    Ik wens je alvast heel veel sterkte en goede moed!

                    Met vriendelijke groet,

                    —————
                    Maaike Bervoet
                    Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
                    Refugestraat 1
                    8200 Brugge – Sint-Andries
                    Tel. 050 31 01 07
                    Fax. 050 31 76 89

                    #1765
                    V-ke
                    Deelnemer

                      Maaike,

                      Bedankt voor je reactie. Ik heb hem vandaag voor de eerste keer gezien en ben zo blij. Wat of hoe kan ik te weten komen hoe lang hij effectief zal moeten zitten? Want nu is daar zo’n onduidelijkheid over. En weet je ook of er in Mechelen zo een opvang is? Want ik ben zelf niet van Antwerpen.

                      Bedankt!

                      #1766
                      Meisje_80
                      Deelnemer

                        Hey

                        Ben blij te lezen dat je hem hebt gezien vandaag!
                        Was alles vlot verlopen?
                        De bezoekaanvraag was dan toch wel snel inorde gekomen dan 🙂

                        Groetjes

                        #1768
                        V-ke
                        Deelnemer

                          Ja, alles vlot verlopen. Was wel op van de zenuwen eigenlijk. Maar toen ik daar binnen nog moest wachten ben ik met een aantal andere bezoekers aan de praat geraakt en zo gaat de tijd dan wel vooruit en heb je niet de gelegenheid om veel te piekeren en na te denken.
                          En ik heb ook al een nieuw bezoek kunnen vastleggen voor zaterdag.

                          Toen ik buitenkwam heb ik nog met een bezoeker gesproken en zijn we samen richting station gegaan. Heb hem ook deze website en dit forum aangeraden. Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik dit hier heb, dus misschien zijn er nog wel mensen hé.

                          We gaan hier samen veel sterker uitkomen, dat voel ik nu al. Alleen is het nu nog die ondraaglijke onzekerheid over wanneer hij zou vrijkomen hé. Ik hoop dat we daar snel duidelijkheid over weten, dan kunnen we echt beginnen aftellen, want nu is het gissen.

                          Alvast bedankt voor de steun hier! Hopelijk met jou ook alles ok?!

                          #1769

                          Beste Vgirl79,

                          Als je vriend in voorarrest zit, is het heel moeilijk om hier een termijn op te plakken. De eerste maanden is het goed mogelijk dat de Raadkamer zijn aanhouding verlengt omdat een eventuele onderzoeksrechter zijn werk moet kunnen doen. Tijdens een voorarrest kan je eigenlijk niet veel meer doen dan afwachten. Het is mogelijk dat je vriend vrijgelaten wordt, omdat hij geen bedreiging vormt in kader van het onderzoek, maar daar beslist de onderzoeksrechter/Raadkamer over.

                          Je kan steeds contact opnemen met de PSD (Psychosociale dienst) van de gevangenis. Zij hebben zicht op de strafuitvoering van de gedetineerden. Je dient enkel de naam van je vriend door te geven en dan verbinden zij jou wel door met de betreffende assistent.

                          Er is ook een Justitieel Welzijnswerk in Mechelen.

                          http://www.hetwelzijnshuis.be/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=62

                          Adres: justitieel Welzijnswerk
                          2800 Mechelen
                          Tel: 0491 37 57 15
                          jww@hetwelzijnshuis.be

                          Justitieel Welzijnswerk is telefonisch bereikbaar op: dinsdag van 13.00u tot 16.00u
                          Na telefonisch contact kan je een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Deze gesprekken vinden plaats in de lokalen van AWW Mechelen (Wollemarkt 28, 2800 Mechelen)

                          Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om contact met me op te nemen.

                          Met vriendelijke groet,

                          —————
                          Maaike Bervoet
                          Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
                          Refugestraat 1
                          8200 Brugge – Sint-Andries
                          Tel. 050 31 01 07
                          Fax. 050 31 76 89

                          #1770
                          V-ke
                          Deelnemer

                            Dag Maaike,

                            mijn vriend zit niet in voorarrest maar zit zijn straf uit. Heb gisteren zijn advocaat aan de lijn gehad maar die wist me te zeggen dat hij denkt dat voor de feiten die hij gepleegd zou hebben hij geen beroep kan doen op de wet Lejeune. Ik ben dus echt ten einde raad.

                            Als ik contact wil opnemen met de PSD van de gevangenis, bel ik dan gewoon naar de gevangenis zelf? Want over de gevangenis zelf vind je weinig info. Zelfd op de website van de FOD justitie staat allemaal verkeerde info. Daar staat bv dat een bezoek minstens 1u duurt maar in antwerpen is dat 45 minuten. En de bezoekuren staan er ook totaal verkeerd op.

                            Het is sowieso al moeilijk, maar als er dan nog eens foute info gegeven wordt is het helemaal onoverzichtelijk.

                            Ik heb al contact opgenomen met Justitieel Welzijnswerk in Mechelen. Er was gisteren permanentie, heb mijn naam en telnr achtergelaten, maar heb ze nog niet gehoord.

                            Ben echt zo goed als op het einde van mijn Latijn.

                            Groetjes en bedankt

                            #1771

                            Beste Vgirl79,

                            Om inderdaad echt zicht te krijgen op zijn strafuitvoering en of hij al dan niet in aanmerking komt voor een vervroegde invrijheidstelling, raad ik je aan om toch contact op te nemen met de PSD van de gevangenis van Antwerpen. Tel.:03 206 11 00. Dit is het algemeen telefoonnummer. Eens aan de lijn, vraag je om de PSD te spreken en geef je de naam van je vriend door.

                            Ik vermoed dat JWW Mechelen wel gauw contact met je zal opnemen. Indien je toch geen reactie terug ontvangt, zou ik hen zeker nog eens opnieuw contacteren en vragen om een afspraak.

                            Veel sterkte!

                            Met vriendelijke groet,

                            —————
                            Maaike Bervoet
                            Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
                            Refugestraat 1
                            8200 Brugge – Sint-Andries
                            Tel. 050 31 01 07
                            Fax. 050 31 76 89

                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.