Ga naar de inhoud

Veel vragen en verdriet

Home Forums Familie van gedetineerden Veel vragen en verdriet

  • Auteur
    Berichten
  • #2173
    claudine
    Deelnemer

      Ben door mijn ex-vriend (slechts 2 mnd) samen in mekaar geslagen. Heb de dood voor ogen gezien. Heel zijn levensverhaal is 1 leugen. Na mijn feiten, vernam ik via krantenknipsels dat hij dit eerder deed bij ex-vriendinnen. En was daarvoor veroordeeld tot 4 jaar cel maar vrij gekomen onder voorwaarden; Heeft die nu geschaadt en heeft slechts 5 weken terug binnen gezeten. Na vrijlating heeft hij mij komen opzoeken …. ik heb zoveel angst. Het enige wat ik zou willen is met iemand die me kan bijstaan met hem praten en confronteren met alle leugens. Ik ben ten einde raad ! Het doet zoveel pijn dat hij een totaal andere persoon is.

      #2174

      Beste Filou,

      Even mezelf kort voorstellen: Mijn naam is Maaike Bervoet en ik werk binnen de dienst Justitieel Welzijnswerk – Buitendienst in Brugge. Wij bieden informatie, advies en ondersteunende gesprekken aan tav de omgeving van gedetineerden die in de gevangenis van Brugge en Ruiselede verblijven.

      De geschikte dienst om jou verder te kunnen helpen, (vermoed ik) is niet onze dienst, maar wel de dienst Slachtofferhulp. Zie link hieronder. (http://www4wvg.vlaanderen.be/wvg/welzijnensamenleving/welzijnswerk/Paginas/Adressenslachtofferhulp.aspx)

      Wat biedt Slachtofferhulp ?
      – emotionele ondersteuning en begeleiding bij de verwerking
      – informatie en advies over praktische en juridische problemen
      – administratieve en praktische ondersteuning

      Hoe werkt Slachtofferhulp ?
      Er wordt normaal gezien zelf contact opgenomen na verwijzing van politie, parket of andere instantie. Je kan ook zelf contact opnemen. Slachtofferhulp werkt onafhankelijk van politie of justitie. Wat je vertelt blijft vertrouwelijk. Ze bieden professionele hulp, maar werken ook met speciaal opgeleide vrijwilligers. De hulp is gratis.

      Ik hoop dat je bij hen terecht kan voor hulp. Indien dit niet het geval is, zullen zij jou zeker doorverwijzen naar de juiste instantie.

      Ik wens je heel veel beterschap, sterkte en goeie moed, nu en in de toekomst, om dit gebeuren een plaats te kunnen geven.

      Met vriendelijke groet,

      Maaike Bervoet
      Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Noord-West-Vlaanderen
      Refugestraat 1
      8200 Brugge – Sint-Andries
      Tel. 050 31 01 07
      buitendienst.jww@cawnoordwestvlaanderen.be

      #2175
      claudine
      Deelnemer

        Dag Maaike,

        Ik ga naar slachtofferhulp en slachtofferonthaal probeert mij antwoorden te geven op juridische vragen. Helaas kunnen zij ook geen antwoord geven op mijn concrete vragen. Geduld en angstig afwachten. Bijna hopen dat hij terug komt want dan kunnen ze hem terug oppakken. Was vandaag weer op vrije voeten op 3 min van mijn deur. De angst die door me heen gaat is niet te verwoorden. Ik begrijp niet dat zo iemand kan vrij komen. Op het forum las ik de wachttijd voor een enkelband en dat baart me nog meer zorgen. De vorige vrouw pleegde zelfmoord kort na de feiten en ik begrijp haar ten volle. Dank voor je antwoord

        #2178
        Lena
        Deelnemer

          Beste Maaike,

          Ik begrijp jouw situatie, ben zelf slachtoffer geweest van huiselijk geweld. De ondersteuning vanuit de justitiële hoek is idd aan de zwakke kant, ik heb jaren geleefd op de vlucht; de beste helpers zijn in mijn ogen de vrijwilligers van het CAW en ZEER BELANGRIJK de lotgenoten. Je bent niet alleen in deze situatie!!! Je basisvertrouwen is ernstig ondermijnd, dit heeft tijd nodig om te helen. Zoek indien mogelijk rustige stabiele plek waar hij jou niet kan vinden. (Ik heb mij zelfs een korte tijd laten opnemen in de psychiatrie alleen al om tot rust te komen). Veel moed, ik leef erg met je mee…

          #2179
          claudine
          Deelnemer

            Dag Lena,
            Ook ik vind heel veel steun bij slachtofferhulp en enigszins doet slachtofferonthaal ook het meest mogelijke om mij antwoord te geven maar daders hebben ook recht op hun privacy en worden in mijn ogen meer beschermd dan slachtoffers…… Ik heb mij ook moeten laten opnemen in psychatrie uit veiligheid waar ik héél veel heb geslapen want zo’n situatie vergt veel energie. Maar ik heb een fantastische wel heel verantwoordelijke job (boekhoudingskantoor met volledige verantwoording van 100-tal dossiers- en gelukkig veel steun van mijn baas en collega’s en die wou ik niet op het spel zetten; Dit en mijn familie en vrienden helpen me erdoor. Dagen hebben veel verschil als ik bezig ben, kan ik mijn gedachten verzetten maar soms slaat het verdriet, boosheid en onmacht ineens in… Maar ik trek me intussen op aan gelukkig reeds betere dagen. Dank voor je bericht, doet deugd te lezen dat men ondanks iets wat men je ergste vijand niet zou toewensen, er inderdaad lotgenoten zijn. Helaas weinig reacties op mijn schrijven.
            Ook voor jou het beste, hopelijk gaat het intussen stukken beter.

          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.