Ga naar de inhoud

Verschillen gevagenissen

Home Forums Familie van gedetineerden Verschillen gevagenissen

  • Auteur
    Berichten
  • #2264
    Cottenie
    Deelnemer

      Hallo,
      Ik wil even mijn persoonlijke mening kwijt over het verschil dat bestaat tussen de verschillende Belgische gevangenissen. Mijn eerste ervarig als bezoeker dateert van een paar weken terug. Een bijna traumatische ervaring in een toch al zeer zware emotionele periode.
      Toen mijn vriend werd over gebracht naar een andere gevangenis kon zowel zijn als mijn verwondering niet groter zijn! Het verschil in de gevangenissen is enorm. De manier waarop de geditineerden worden behandeld, de werkwijze binnen de gevangenis zelf, de maaltijden, de mogelijkheden tot telefoneren, het “menselijke” aspect, de manier waarop je als je bezoeker/familie/partner ontvangen werd, de infrastructuur, de bezoekuren, … En het lijstje kan nog langer!
      Ik versta niet hoe dit kan. Elke gevangenis heeft toch een identiek budget? Waar besteden zij dit aan? Wie contoleert dit? Welke opleiding krijgen de cipiers (wat me hoognodig lijkt in sommige gevangenissen)?
      Ik ben realistich genoeg en snap ook dat een gevangenis geen “sterrenhotel” is maar het verschil in behandeling en menselijke aspect voor zowel de gedetineerde als wij heeft op zich niks met budget te maken.
      Sorry ik moest dit even kwijt ….

      #2273
      corina
      Deelnemer

        ben daar ook seriues van geschrokken, een gevangenisstraf is al traumatisch voor velen, maar het verschil zou niet mogen. het komt er op neer dat er in een en hetzelfde land geen gelijke behandeling is en elke gevangene moet dezelfde behandeling krijgen . ik snap niet dat daar niets word aangedaan

        #2274
        Cottenie
        Deelnemer

          Ook voor bezoekers zit er te veel verschil en dat maakt het allemaal nog moeilijker.
          Gisteren nog eens een voorbeeld gehad. In de ene gevangenis werd ons familiaal/ongestoord bezoek goed gekeurs en hebben we daar keer gebruik van kunnen maken. Na overbrenging naar een andere gevangenis werd dit bezoek afgekeurd.
          Ik kan best snappen dat er bepaalde regels zijn en dat die moeten worden toegepast. Elke gevangenis heeft ook zo zijn eigen toepassing van interne regels. Toch heb ik de indruk dat sommige directeurs (of andere personen die over beslissingen gaan) misbruik maken van hun positie naar de gedetineerden toe. Dit heeft dan uiteraard ook zijn weerslag op ons als partner/familie/… Uiteindelijk zijn wij ook slachtoffer van deze situaties niet?

          #2275
          Anouk
          Deelnemer

            Klopt ja, het is heel verwarrend dat de regels overal anders zijn. Zowel voor de gedetineerden als voor de bezoekers.

          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.