Ga naar de inhoud

Vind je me mooi?

Home Forums Familie van gedetineerden Vind je me mooi?

  • Auteur
    Berichten
  • #1033
    dede
    Deelnemer

      VIND JE ME MOOI?
      Verleden zaterdag 18 december 2010. We hebben net onze tent van Thuisfront opgezet aan de poort van de gevangenis in Brugge, te midden van de sneeuw. Een witte plek van hoop in een zee van teer en teder ochtendlicht. De eerste bezoekers die er aan komen zijn twee vrouwen en enkele kinderen. Een meisje van zes loopt enthousiast voorop, en wanneer ik haar even goeie morgen wens, trekt ze meteen haar wollen handschoenen uit en toont me haar rood gelakte vingernagels.
      – ‘Mooi hé?’ zegt ze met grote vragende ogen.
      – ‘Ja’, zeg ik, ‘heel mooi! Wanneer heb je dat klaargespeeld?’
      – ‘Op de trein’, zegt ze. ‘We komen van Oostende, en iedere keer dat we naar de gevangenis komen, lak ik mijn vingernagels. Da’s omdat mijn papa dat mooi vindt. Je bent een sjieke madam, zegt hij dan altijd…’
      – ‘En jouw papa, maakt die zich ook een beetje mooi wanneer hij weet dat jij op bezoek komt? Lakt hij zijn vinger nagels ook van te voren?’
      – ‘Maar nee, jong. Wat denk je wel? Dat is een man! Maar direct wanneer hij mij ziet komen trekt hij altijd een oogje naar mij, en hij lacht en zwaait al van ver… Dat vind ik ook mooi van hem…’
      Ze trekt haar wollen handschoenen weer aan, en weg is ze, de grote gevangenispoort binnen. Ik zwaai nog even, en bedenk dat ik van Luc Versteylen ooit heb geleerd: ‘Mooi ben je niet – mooi word je door iemand gevonden…’
      Ik weet bij deze zeker dat het waar is.

    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.