Ga naar de inhoud

Vraag over enkelband

Home Forums Familie van gedetineerden Vraag over enkelband

  • Auteur
    Berichten
  • #2126
    Charlot
    Deelnemer

      Hallo, mijn zoon heeft voor feiten met drugs 22 maanden gevangenis gekregen.Hij kwam na vier maanden gevangenis vrij onder probatie maar omdat hij hem niet aan de voorwaarde hield wordt de straf effectief. Hij heeft geen identiteitskaart meer, geen domisile, geen werk , gebruikt nog steeds drugs geeft overal mijn adres op (moeder). Heeft hij recht op een enkelband? Kan hij zonder mijn toelating mijn adres opgeven als verblijf plaats?

      #2127

      Beste Charlot,

      Mijn naam is Maaike Bervoet en ik werk binnen de dienst Justitieel Welzijnswerk – Buitendienst in Brugge. Wij bieden informatie, advies en ondersteunende gesprekken aan tav de omgeving van gedetineerden die in de gevangenis van Brugge en Ruiselede verblijven.

      Om je een antwoord op je vraag te bieden:
      Bij een gevangenisstraf van drie jaar of korter, beslist de gevangenisdirecteur of men onder elektronisch toezicht hun straf kan uitzitten. In dat geval kan men hun volledige gevangenisstraf buiten de gevangenis doorbrengen via elektronisch toezicht.

      De strafuitvoeringsrechtbank of de gevangenisdirecteur vraagt vooraf aan het justitiehuis om een maatschappelijke enquête uit te voeren. De justitieassistent gaat langs op de plaats waar men tijdens het elektronisch toezicht wil verblijven. Hij vraagt onder andere het akkoord van de personen waarmee men samenleeft en gaat na of het technisch mogelijk is om een bewakingsbox te installeren.

      Je zoon kan dus wel jouw adres opgeven, maar hij kan een verblijf nooit afdwingen. Het Justitiehuis zal steeds navragen of je hiervoor toestemming hebt gegeven.

      Indien je nog vragen hebt, aarzel dan niet om verder contact met me op te nemen.

      Met vriendelijke groet,

      Maaike Bervoet
      Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
      Refugestraat 1
      8200 Brugge – Sint-Andries
      Tel. 050 31 01 07
      buitendienst@cawregiobrugge.be

    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.