Ga naar de inhoud

Vragen over de probatiecommissie

Home Forums Familie van gedetineerden Vragen over de probatiecommissie

  • Auteur
    Berichten
  • #2182
    Ann Gevers
    Deelnemer

      Hoi,
      Mijn partner zit momenteel in de gevangenis van Dendermonde. Hij heeft een straf van 30 maand waarvan 10mnd waar hij 2/3 moest doen (die is afgelopen sinds 13 mei door zijn voorarresten) en 20 mnd onder probatievoorwaarden. Nu zit hij nog met een werkstraf van 150u waar 3j effectief tegen overstond (moest voor 5 april gedaan zijn), maar waarvan hij maar 50u heeft kunnen uitvoeren en hij had in nov jl al een straf gekregen onder probatievoorwaarden waar 2j effectief tegenover stond als hij zijn probatievoorwaarden niet volbracht. Uiteraard heeft hij zich niet aan die voorwaarden gehouden want hij is dus in april veroordeeld voor die 30 mn die ik hierboven reeds beschreef.
      Normaal zou zijn vrijlatingsdatum 22 mei zijn (volgens de griffie van de rechtbank) maar dat is zonder die 2j probatie van de uitspraak van nov 2013 en zonder die 3 jaar van die werkstraf. Beiden zijn teruggestuurd naar de Proc. Des Kon. om actief gezet te worden.
      24 april is zijn taakstraf besproken door de probatiecommissie en daar is beslist om ze terug te zenden naar de procureur. Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor die straffen behandeld en/of actief worden? Niemand kan hem een duidelijk antwoord geven of hij nu wel of niet vrij komt. (de griffie van de gevangenis van D’monde weet ook niks te vertellen, zelfs niet aan de advocaat!) De advocaat zegt dat ze hem tot op de laatste dag kunnen doorgeven dat zijn straffen actief zijn (maar dat zijn ze nu nog niet)
      Kan iemand me hier meer over vertellen?

      Mvg

    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.