Ga naar de inhoud

Vriend in gevangenis

Home Forums Familie van gedetineerden Vriend in gevangenis

  • Auteur
    Berichten
  • #1829
    Nora
    Deelnemer

      mijn vriend is sinds 6weken in de gevangenis van Vorst. toen ik op bezoek ging vandaag is er gezegd dat hij over geplaatst is naar Sint-Gillis. Ik ben dan info gaan vragen in sint-gilles. eerst wilden ze me niets zeggen omdat we niet getrouwd zijn, na veel aandringen hebben ze gezegd dat hij daar zit, dat wist ik al. ze zeiden dat ik hem niet mocht bezoeken omdat ik niet getrouwd ben met hem maar als ik hem in de vorige gevangenis mocht bezoeken dan nu toch ook? of moet hij een nieuwe aanvraag doen? Ik weet ook niet wanneer hij overgeplaatst is. ik vermoed maandag want hij ging me bellen maar dat heeft hij niet gedaan. ik ben in de war en ongerust. Ik wil hem graag zo snel mogelijk zien. wat kan ik nu doen???:dry: :dry:

      #1831

      Beste Nora,

      Wat ik nu ga uitleggen geldt in ieder geval voor de gevangenis van Brugge, maar ik vermoed dat er voor de gevangenis van Sint-Gillis dezelfde regels gelden.
      Normaal gezien is er een bezoek zonder bezoekaanvraag mogelijk voor wettelijk of feitelijk samenwonende koppels. Je moet echter wel kunnen bewijzen dat jullie daadwerkelijk samenwonen.(identiteitskaart, attest van gezinssamenstelling,…). In Brugge is het ook ok indien de gedetineerde je bij aankomst in de gevangenis opgeeft als “vaste vriendin”.

      Lukt het niet om op die manier binnen te komen, dan moet er toch een bezoekaanvraag gebeuren. De gedetineerde kan dit doen via een speciaal formulier dat hij kan krijgen op sectie. Dit dient hij af te geven aan de directie samen met een copie van jouw identiteitskaart. Deze copie kan je hem gewoon opsturen. Maar nogmaals, indien jullie kunnen bewijzen dat jullie wettelijk of feitelijk samenwoonden is er in feite geen voorafgaandelijke toestemming nodig.

      Indien je dit wenst kan je ook contact opnemen met mijn collega’s van Justitieel welzijnswerk Brussel die in de gevangenis van Sint-Gillis komen. Hun telefoonnummer is 02/502 66 00.

      Vanzelfsprekend mag je mij ook altijd contacteren op het onderstaande nummer.

      Veel succes,

      Kurt Vandenbroucke
      Justitieel Welzijnswerk Brugge, Team Buitendienst
      CAW Regio Brugge
      Refugestraat 1, 8200 Sint-Andries Brugge
      Tel: 050/31 01 07
      kurtvandenbroucke@cawregiobrugge.be

      #1833
      Nora
      Deelnemer

        Bedankt voor de recatie. Ik heb hem gisteren kunnen bezoeken. De bezoekerslijst is van Vorst overgekomen maar dit had 2dagen nodig. Gelukkig want een nieuwe aanvraag duurt nog een week. morgen ga ik weer… Mijn vriend is hier illegaal dus we wonen officieel niet samen. in vorst had hij me wel bij het begin als vaste vriendin opgegeven. Kan mijn vriend aanvraag doen voor ongestoord bezoek of gaat dit niet omdat we niet getrouwd zijn, officieel samen wonen?
        Alvast bedankt

        Groetjes

        #1834

        Dag Nora,

        Indien jullie in Vorst ongestoord bezoek hadden, dan moet dit in Sint-Gillis ook kunnen. Hij kan dit dus nu al aanvragen.
        Ongestoord bezoek met partner is mogelijk voor de gedetineerde en echtgenoot, wettelijk of feitelijk samenwonende partner na 1 maand detentie. Voor mensen die niet samenwonen: Je moet kunnen aantonen dat je minimum 6 maanden belangstelling hebt voor elkaar. Ook hier geldt minimum één maand detentie.

        Groetjes,
        Kurt Vandenbroucke
        Justitieel Welzijnswerk Brugge, Team Buitendienst
        CAW Regio Brugge
        Refugestraat 1, 8200 Sint-Andries Brugge
        Tel: 050/31 01 07 kurtvandenbroucke@cawregiobrugge.be

        #1836
        Nora
        Deelnemer

          We hebben nog geen ongestoord bezoek gehad maar het is wel geaccepteerd geweest. de uren lagen vast en toen is hij overgeplaatst geweest. Moet hij dit opnieuw aanvragen? Hoe kunnen we bewijzen dat we al 6maanden intresse tonen?

          Bedankt

          Groetjes

          #1843

          Dag Nora,

          Ik zou het ongestoord in ieder geval opnieuw aanvragen.
          Het zal van de directie afhangen of het wordt toegestaan of niet.
          6 maanden interesse kan je op verschillende manieren aantonen: briefwisseling, huurcontracten, gezamenlijke aankopen,…

          Indien het is goedgekeurd in Sint-Gillis, dan moet het in principe ook voor Vorst in orde zijn. Bij eventuele problemen ga je je best wenden tot de directie van de gevangenis.

          Vriendelijke groeten,

          Kurt Vandenbroucke
          Justitieel Welzijnswerk Brugge, Team Buitendienst
          CAW Regio Brugge
          Refugestraat 1, 8200 Sint-Andries Brugge
          Tel: 050/31 01 07 kurtvandenbroucke@cawregiobrugge.be

        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.