Ga naar de inhoud

vrijlating

Home Forums Familie van gedetineerden vrijlating

  • Auteur
    Berichten
  • #1874
    Nora
    Deelnemer

      Ik heb een vraagje,
      Mijn vriend zit sinds 27/07 in de gevangenis, hij is veroordeeld voor 20maanden. Nu snap ik niet wanneer hij vrij kan komen. Is dit na 1/3? en moet hij dit aanvragen of wordt dit automatisch gedaan? mijn vriend is illegaal maakt dit dan een verschil?
      Ik ben in de war en als ik op internet zoek verward dit me nog meer.:huh: :huh:

      Alvast bedankt voor eventuele reacties die me erg zouden helpen.
      Groets!

      #1875

      Beste Nora,

      In welke gevangenis verblijft jouw vriend?

      Normaal gezien kan een gedetineerde vanaf 1/3e een gunst gegeven worden en dat is de vrijlating, maar deze krijg je niet zomaar. Hiervoor moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. vb. werk hebben, dagbesteding, begeleiding, …

      Om de exacte datums te weten voor bvb. verlof, enkelband, voorwaardelijke invrijheidsstelling kun je dit nagaan via de moederfiche. Iedere gedetineerde bezit zo’n fiche, dus ook je vriend moet zicht hebben op deze data.

      Wanneer je vriend in aanmerking komt voor één van al die modaliteiten, wordt hij eerst en vooral geïnformeerd door de directie van de gevangenis. Het is dan aan de gedetineerde om de werkelijke aanvraag te doen bij de PSD.

      Omdat je vriend illegaal is, kan dit anders uitdraaien. Is er sprake van uitzetting of het verkrijgen van een verblijfskaart?

      Het beste is dat je eens contact opneemt met de Psycho-sociale Dienst (PSD) van de gevangenis en polst naar zijn strafuitvoering.

      Indien je nog vragen hebt, aarzel niet om verder contact met me op te nemen.

      Met vriendelijke groet,

      Maaike Bervoet
      Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
      Refugestraat 1
      8200 Brugge – Sint-Andries
      Tel. 050 31 01 07
      maaikebervoet@cawregiobrugge.be

      #1877
      Nora
      Deelnemer

        Mijn vriend verblijft in de gevangenis van Sint Gillis. Ik heb nog niets gehoord van een uitzetting maar we hebben wel een aanvraag om te trouwen ingedien. Deze werd geweigerd maar we zijn in beroep gaan en dit moet nog voorkomen.

        Dus hij wordt niet automatisch na 1/3 vrijgelaten? hij moet een aanvraag indienen? Waar zou ik hier meer info over kunnen krijgen, miss in brussel of antwerpen, waar ik woon.

        Het is allemaal zo ingewikkeld en veel!

        #1880

        Beste Nora,

        Om meer uitleg te krijgen over hoe strafuitvoering werkt, raad ik je aan om contact op te nemen met mijn collega’s van Justitieel Welzijnswerk. Je hebt zowel één in Brussel als in Antwerpen.

        Adres Justitieel Welzijnswerk Brussel:
        Groot Eiland 84, 1000 Brussel
        Tel.: 02 502 66 00
        E-mail: grooteiland.jww@archipel.be

        Adres Justitieel Welzijnswerk Antwerpen:
        Tolstraat 21, 2000 Antwerpen
        Tel.: 03 238 59 33
        E-mail: jwa@cawmetropool.be

        Zij kunnen je verder informeren, adviseren, maar je kan bij hen ook terecht voor ondersteunende gesprekken. Aarzel dus niet om verder contact met hen op te nemen.

        Met vriendelijke groet,

        Maaike Bervoet
        Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
        Refugestraat 1
        8200 Brugge – Sint-Andries
        Tel. 050 31 01 07
        maaikebervoet@cawregiobrugge.be

        #1901
        carina
        Deelnemer

          voorwat is die veroordeelt hoe kan je nu trouwen met een crimineel die wat uit heeft gestoken denk je echt dat hij van je houd??? is gewoon voor papieren meer niet en voor je het weet zit je zelf in de problemen zo heb ik er genoeg geke,t schijnhuwelijken

          #1902
          Nora
          Deelnemer

            JA WIJ HOUDEN VAN ELKAAR!!!! Dit forum is er voor personen die elkaar willen steunen. niet voor personen die bitter zijn en die dat tegen alle gedetineerde wilt gebruiken. Wat ik doe met mijn leven is mijn zaak en zeker met wie ik wil trouwen. Jij kent mijn vriend niet. hij heeft 1 stomme fout gemaakt maar iedereen verdiend een 2e kans. en schijnhuwelijk? kben zeker van niet! ik ben nog geen 21 en volgens de nieuwe wet maakt hij dus geen kans om papieren te krijgen via mij!!!! we kennen elkaar al 5jaar. Geef commentaar over u eigen zielige leven en stop met mensen met problemen zich nog erger te doen voelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

            #1903
            Geert
            Sleutelbeheerder

              Beste Rina, beste Nora,

              Nora, als moderator van dit forum bewonder ik je reactie, en ik denk vele andere bezoekers samen met mij.
              Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je op dergelijke vooroordelen stuit, en ik vrees dat het ook de laatste keer niet is.
              Maar op dit forum zien we dat er gelukkig veel mensen zijn die ondanks dergelijke tegenkantingen trouw blijven aan hun vriend of familielid, en de mens achter de gedetineerde blijven zien.

              Dus Nora: veel succes met je beroepsprocedure.

              En Rina: probeer op dit forum mensen te steunen in plaats van ze domweg af te breken.

              Met vriendelijke groeten,
              Geert Pante,
              vzw Thuisfront.

              #1905
              Sarah
              Deelnemer

                Bedankt voor deze reactie, Greyfairer. Niet iedereen die de gevangenis zit is een zware crimineel… Er zijn ook veel onschuldigen.

                #2021
                joke
                Deelnemer

                  ik vraag me eigenlijk af wat mensen zoals jij op die site doen!! shame on you!!

                  #2022
                  Anoniem

                    veroordeelden allemaal over dezelfde kam scheren is idd. belachelijk,
                    mijn zoon zit in de gevangenis door zijn naieviteit en foute vrienden, bij verstek veroordeeld enz; dus alles nog erger gemaakt, wat zéér dom is geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat hij crimineel is,

                    ook ik kreeg al foute reactie’s van mensen zoals” ja, eender wat hij gedaan heeft, het blijft altijd je zoon hé”
                    waarop ik zin heb om te zeggen ; wat denk je dan wel, wat hij gedaan heeft??
                    Veel sterkte

                    #2041
                    smeers inge
                    Deelnemer

                      u heeft het over de moeder fiche, hoe bekom ik deze of hoe krijg ik er zicht op, moet hij deze fiche aanvragen of hoe werkt het,

                      #2046

                      Beste Inge.s,

                      Mijn naam is Maaike Bervoet en ik werk binnen de dienst Justitieel Welzijnswerk – Buitendienst in Brugge. Wij bieden informatie, advies en ondersteunende gesprekken aan tav de omgeving van gedetineerden.

                      Een moederfiche is een formulier waarop alle data rond stafuitvoering vermeld staan. Vb. datum waarop de aanhouding plaatsvond, datum einde straf, maar tevens wordt ook de data vermeld vanaf wanneer een gedetineerde in aanmerking komt om een bepaalde strafuitvoeringsmodaliteit aan te vragen, vb. enkelband, verlof, uitgangsvergunning, …

                      Deze fiche dient door de gedetineerde opgevraagd te worden bij de griffie. Eens ontvangen, kan hij deze opsturen naar jou.

                      Indien je nog vragen hebt, aarzel dan niet om verder contact met me op te nemen.

                      Met vriendelijke groet,

                      Maaike Bervoet
                      Team Justitieel Welzijnswerk Buitendienst-OO, CAW Regio Brugge
                      Refugestraat 1
                      8200 Brugge – Sint-Andries
                      Tel. 050 31 01 07
                      maaikebervoet@cawregiobrugge.be

                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.